Nieuw project "sporen van de luchtoorlog"

Om aandacht te schenken aan neergestorte geallieerde vliegtuigen waarvoor geen oorlogsmonument is opgericht, willen we een markeringpaal plaatsen in de nabijheid van de crashplek, met een informatiebordje. Dit soort markeringpalen staat al in de Flevopolder en Noordoostpolder (zie afbeelding). Wij zien graag dat dit navolging krijgt in West-Friesland en starten het project in gemeente Medemblik. In het voorjaar 2016 hopen we 6 palen te kunnen plaatsen, afhankelijk van financiering en vergunningen.

West-Friesland 40-45

Stichting leven in vrijheid - Gerrit RuiterDoor de inval van Duitse soldaten op de vroege morgen van 10 mei 1940, werden West-Friezen met schrik wakker door laagvliegende gevechtsvliegtuigen met hakenkruizen op de staart.

Nederland was bezet, hoewel daar in het eerste jaar nog weinig van te merken was. Vanaf 1941 werd het allemaal anders. Onder meer voedsel en textiel op de bon, verplicht persoonsbewijs, Duits geld, ’s avonds na acht uur niet meer buiten, fiets en radio moesten worden ingeleverd.
In de tentoonstelling ’70 jaar Leven in Vrijheid’ komen verschillende rolpatronen naar voren van West-Friezen in de jaren 40-45. Een oorlog die voor iedereen verstrekkende gevolgen heeft gehad.

Stichting leven in vrijheid - Dames GrootOmstanders
De meeste West-Friezen (ca. 90%), probeerden hun leven van voor de oorlog zo goed mogelijk voort te zetten en bemoeiden zich nergens mee. Ze hielden zich rustig, pasten zich aan en hoopten dat de oorlog snel voorbij zou zijn.

Daders
Een kleine groep West-Friezen (ca. 5%), was lid van de NSB of erger nog, had zich aangesloten bij de Nederlandse Landwacht die op straat controles uitvoerde en fanatiek op zoek was naar verzetsmensen of Joodse onderduikers. Natuurlijk waren de Duitsers de grootste daders in ons land.

Stichting leven in vrijheid - Leeuw Osinga

Redders
Een klein aantal West-Friezen (ca. 5%), was in het verzet tegen de Duitse bezetting gegaan. Zij streden voor de vrijheid en gelijkheid van alle mensen. Er waren verschillende vormen van verzet: onderduikhulp, gewapend verzet (knokploegen die overvallen en liquidaties van landverraders uitvoerden), illegale pers, hulp bij wapen- en voedseldroppings en niet te vergeten het gevaarlijke werk van koeriersters.

Stichting leven in vrijheid - SlachtoffersSlachtoffers
Langzaam maar zeker kregen de West-Friezen in de gaten dat de Duitse bezetters hen aan banden probeerden te leggen. Ze mochten haast niets meer. Joodse mensen hadden nog minder bewegingsvrijheid. Joden werden gediscrimineerd en geïsoleerd van de andere Nederlanders en de haat (antisemitisme) tegen hen werd steeds heftiger opgevoerd door de Duitsers en de NSB. Joden werden vervolgd; beroofd van hun werk, hun rechten, hun huis en uiteindelijk van hun leven. Ze werden opgepakt en weggevoerd naar concentratie- en vernietigingskampen in Duitsland en Polen, zoals Auschwitz.

Stichting Leven in Vrijheid: De tentoonstelling: 70 Jaar Leven in Vrijheid

Stichting Leven in Vrijheid

p/a gemeente Medemblik, Postbus 45, 1687 ZG Wognum
leveninvrijheid@medemblik.nl
KvK 60482443
Bank NL53RABO0171601025

Volg ons op Facebook

Copyright © 2024 Stichting leven in vrijheid.
Aan de inhoud op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.